head-image-1.jpg head-image-2.jpg head-image-3.jpg

Názorný príklad realizácie systému riadenia rizík v organizáciách verejnej správy v roku 2024 v praxi

Organizátor: EDOS-PEM s.r.o.
Lektor: Ing. Ľubomír ŠIDELSKÝ, PhD. - odborník a prednášateľ v oblasti riadenia rizík
Dátum a forma seminára: 31.05.2024 - Prezenčný seminár – Bratislava

Seminár + diskusia + konzultačné stretnutie
s uznávaným prednášateľom problematiky riadenia rizík - pánom Ing. Ľubomírom Šidelským, PhD.

  • Zákonná povinnosť zabezpečenia riadenia rizík v organizácii verejnej správy a metodické postupy pre jej naplnenie
  • Prezentácia praktického príkladu aplikácie postupov v procese riadenia rizík v orgánoch štátnej správy a samosprávy v oblasti finančného riadenia 
  • Vysvetlenie postupu pri vypracovaní sprievodnej dokumentácie v zmysle  právnej povinnosti podľa § 5 ods. 2,  písm. a) zákona č. 357/2015 o finančnej kontrole a audite a  metodického usmernenia sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/007242/2018-1411 k hodnoteniu finančného riadenia v orgánoch verejnej správy, ktorého súčasťou je aj metodika riadenia rizík.
  • Návrh obsahu vnútornej smernice k postupu riadenia rizík v organizácii

Nevypracovanie systému riadenia rizík v organizáciách verejnej správy môže byť dôvodom pre udelenie pokuty v zmysle zákona č.357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite.

Určenie seminára:

Podľa aktuálneho zákona o finančnej kontrole a audite č. 357/2015  je každá organizácia štátnej správy a samosprávy povinná v zmysle § 5 zabezpečiť riadenie rizík a finančnú kontrolu. V nadväznosti na uvedený zákon Ministerstvo financií SR vydalo aj Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/007242/2018-1411 k hodnoteniu finančného riadenia v orgánoch verejnej správy, ktorého súčasťou je aj metodika riadenia rizík.
 
Z citácie zákona teda vyplýva pre všetky organizácie štátnej správy a samosprávy povinnosť zabezpečiť systém riadenia rizík. Ide o prijatie komplexu činností a opatrení na zamedzenie alebo obmedzenie pravdepodobnosti vzniku rizík alebo zníženie ich vplyvu, ktoré sa vyskytujú vo všetkých činnostiach alebo procesoch pri každodennej práci vo všetkých odborných útvaroch organizácie.
 
Riziko nie je nejaký imaginárny prvok, ktorý iba zbytočne byrokratizuje riadenie,  ale ide o v praxi potvrdený reálny, všade prítomný a charakteristický sprievodný jav vyskytujúci sa vo fungovaní procesov všetkých organizácií vo verejnej správe, ktorý ak sa systémovo nerieši, znižuje schopnosť organizácie dosahovať ciele a priaznivé ekonomické výsledky a zvyšuje možnosť vzniku finančných a iných škôd.
 
Preto štatutárny orgán a vedúci manažéri každého orgánu verejnej správy majú pristupovať k systému riadenia rizík veľmi zodpovedne. To znamená zabezpečiť identifikáciu,  analýzu a hodnotenie rizík vyskytujúcich sa v činnosti organizácie a zvoliť aktívny prístup k ich eliminácii alebo obmedzeniu pravdepodobnosti ich vzniku. To sa dá dosiahnuť iba plánovitým a zodpovedným prístupom vedenia organizácie. V  zmysle zákona je štatutárny orgán povinný zabezpečiť systém riadenia rizík, t.j. systematické identifikovanie, vyhodnocovanie a sledovanie svojich rizík, ich administráciu a prijatie účinných opatrení na zníženie ich nepriaznivého vplyvu  na dosahovanie cieľov. Účinný proces riadenia rizík si vyžaduje aj aktívny prístup  vedúcich zamestnancov a určenie ich zodpovednosti v rámci nimi riadených úsekov.  

Z uvedeného dôvodu je seminár určený pre:

  • všetky organizácie verejnej správy, t.j. pre ústredné orgány štátnej správy , ostatné štátne rozpočtové a príspevkové organizácie, obce,  samosprávne kraje, rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcami a vyššími územnými celkami
  • všetkých vedúcich zamestnancov orgánov verejnej správyzamestnancov vykonávajúcich finančnú kontroluzamestnancov ekonomických úsekov (rozpočtárov a účtovníkov) hospodárskych správzamestnancov zaoberajúcich sa verejným obstarávanímzamestnancov personálnych útvarovzamestnancov vykonávajúcich následnú finančnú kontroluvládnych a vnútorných audítorov a ostatných záujemcov.

Cieľ seminára
 
Seminár má za cieľ účastníkom seminára vysvetliť  nielen v teoretickej rovine kompetencie orgánov verejnej správy v oblasti aplikácie systému riadenia rizík v zmysle zákona č. 357/2014 o finančnej kontrole a audite a ďalších metodických postupov vydaných pre tento účel, ale objasniť aj praktické problémy, ktoré sa vyskytujú pri riešení tejto problematiky. Z dôvodu, že aplikácia celého procesu riadenia rizík vrátane jeho administrácie je špecifickou oblasťou riadenia a orgány verejnej správy majú malé skúsenosti s jej praktickým uplatnením bude prioritnou časťou seminára prezentovanie praktického príkladu  v spojitosti s vysvetlením a objasnením postupov pri procese riadenia rizík (identifikovanie, analýza, hodnotenie, prijatie opatrení, evidencia zoznamu rizík a ich celková administrácia), ktorej bude venovaná podstatná časť seminára.

Súčasťou seminára bude aj prezentácia návrhu obsahu vnútornej smernice k realizácii procesu riadenia rizík v organizácii.
 
Na základe skúseností z praxe bude lektor v priebehu prednášky poukazovať na kľúčové problémy a chyby, ktoré sa pri aplikácii systému riadenia rizík zo strany organizácií  najviac vyskytujú, resp. sú identifikované ako nedostatky zo strany audítorských a kontrolných orgánov.

V prvej teoretickej časti Vám 
  • bude vysvetlený význam a ciele procesu riadenia rizika v zmysle aktuálne platného zákona o finančnej kontrole a audite
  • budú Vám ozrejmené súvislosti medzi prebiehajúcimi  procesmi v organizáciách a rizikami v týchto procesoch
  • poskytnuté informácie o celkovej architektúre práce s rizikami a ich administráciou
V druhej hlavnej časti Vám na praktickom príklade bude zrozumiteľným spôsobom vysvetlené, ako
  • sa riziká identifikujú
  • sa analyzujú dôsledky
  • prebieha proces ich hodnotenia  a prijatia primeraných opatrení na zníženie pravdepodobnosti ich vzniku
  • používaná dokumentácia k zaznamenávaniu a evidencii rizík
V predloženom vzore tabuľky, ktorá sa môže všeobecne použiť pri praktickej aplikácii riadenia rizík sa vysvetlia
  • všeobecne najčastejšie sa vyskytujúce  procesyresp. činnosti v rámci finančného riadenia, ktoré by mali byť predmetom analýzy rizika
  • návrhy prijatých opatrení
Súčasťou tejto praktickej časti pre pochopenie problematiky a získanie určitých zručností, bude aj spoločné vyplnenie tabuľky rizík účastníkmi seminára, na základe vopred definovaných procesov, ktoré sa najčastejšie vyskytujú v praxi orgánov štátnej  správy a samosprávy.
 
Tešíme sa na Vašu účasť :)
 

Program seminára

  • Úvod do problematiky riadenia rizík vo verejnej správe
    • Platná legislatíva a metodické postupy
    • Definícia rizika a jeho postavenie vo vnútornom kontrolnom systéme orgánov verejnej správy
    • Procesy a podprocesy vo finančnom riadení a ich vzťah k identifikácii rizík
    • Postavenie a úloha  kontroly v procese riadenia rizík
    • Logická mapa riadenia rizík (postup pri identifikácii – analýze - ohodnotení – prijatí opatrení – odpočte ich plnenia)
    • Definovanie špecifík procesu riadenia rizík pri implementácii  prostriedkov Európskej únie 
  • Prezentácia praktického príkladu  celého procesu riadenia  rizík
    • Popis vzoru používanej tabuľky, obsahu a účelu jednotlivých stĺpcov v zmysle vydanej metodiky k riadeniu rizík
    • Praktický výklad postupu pri identifikovaní, hodnotení a praktickom riešení (prijatých opatrení) rizík a ich zachytávanie v tabuľke rizík
      • Definovanie rizikových oblastí a popis procesov, ktoré sa najčastejšie vyskytujú v činnosti organizácií a ktoré budú predmetom skúmania a analýzy praktického príkladu
      • Identifikovanie možných rizík vyplývajúcich z bežnej činnosti organizácií podľa jednotlivých procesov, ich hodnotenie  prijímanie riešení na ich elimináciu alebo zníženie vplyvu, ktoré budú predmetom skúmania v praktickom príklade
      • Spoločné vypĺňanie jednotlivých častí tabuľky rizík  na základe vopred definovaných najčastejších procesov v činnosti orgánov verejnej správy (každý účastník obdrží vzor tabuľky)
      • Spoločné vyplnenie  prijatých opatrení na elimináciu alebo zníženie vplyvu rizika v činnosti organizácie
      • Spracovanie Zoznamu rizík podľa veľkosti a harmonogram riešenia rizík podľa prijatých opatrení
      • Prehodnocovanie plnenia opatrení na odstránenie rizík v zmysle právnych predpisov
      • Pravidelná aktualizácia procesu riadenia rizík na základe nových skutočností (nové procesy a podprocesy, organizačné zmeny, zmena kvantity rizika a pod.)
    • Popis nedostatkov a problémov pri riadení rizík v praxi na základe praktických skúseností a poznatkov z doterajšieho uplatňovania procesu riadenia rizík vo verejnej správe  - počas prednášky budú prezentované aj príklady nesprávnej praxe, zistených chýb a postupov v nadväznosti na absenciu identifikovaných rizík
  • Prezentácia návrhu vnútornej smernice pre riadenie rizík organizácie verejnej správy
  • Diskusia
  • Záver

Organizačné pokyny

Súčasťou vzdelávacieho podujatia je

  • poskytnutie študijného materiálu spracovaného lektorom v elektronickej podobe
  • poskytnutie Certifikátu o absolvovaní seminára
  • podávanie občerstvenia
  • obed

Prihlásiť sa na seminár môžete

  • vyplnením a zaslaním elektronickej prihlášky (vid nižšie - vyplniť prihlášku)
  • vyplnením prihlášky, ktorá je súčasťou prílohy seminára (viď nižšie - stiahnuť prihlášku), a zaslaním
    • poštou
    • e-mailom
  • telefonicky
(Všetky kontaktné údaje sú uvedené v sekcii "Kontakt")

Cena a informácie k platbe

Prosíme o dodržanie kritérií uvedených v tabuľke
 
Cena s DPH/účastník  IBAN Dátum splatnosti Variabilný symbol Špecifický symbol Konštantný symbol
najskôr najneskôr
98,- EUR SK65 1100 0000 0026 2683 3636 1.5.24 31.5.24 310524 Vaše IČO 0308
 

Časový program seminára

Prezencia: 8:30 - 9:00
1. Časť odborného programu: 9:00 - 10:30
Prestávka: 10:30 - 10:45
2. Časť odborného programu: 10:45 - 12:00
Prestávka na obed: 12:00 - 12:45
3. Časť odborného programu: 12:45 - 14:00
 
V cene sú zahrnuté výdavky na organizačné a technické zabezpečenie seminára - pracovné materiály, občerstvenie, obed, Certifikát o absolvovaní seminára a ďalšie režijné náklady.

Poplatok uhraďte na číslo IBAN s dátumom splatnosti v intervale uvedenom v tabuľke, alebo v hotovosti priamo na seminári. Prosíme o vyznačenie formy úhrady v záväznej prihláške v časti „forma úhrady.“ 
 
Prihlásenie na seminár je záväzné. V prípade neúčasti na seminári bez predošlého odhlásenia Vám bude účtovaná celková suma účastníckeho poplatku. Ak sa seminára nemôžete zúčastniť, seminára sa môže zúčastniť Váš náhradník.
 
V prípade organizačných zmien budú prihlásení účastníci informovaní vopred na kontaktné údaje, ktoré poskytli organizátorovi pri prihlasovaní.
 
V zmysle ochrany autorských práv a ochrany osobnosti nie je možné zo seminára realizovať obrazové a zvukové záznamy.

Miesto konania seminára

BRATISLAVA - COOP Jednota Slovensko, Bajkalská 25, Bratislava (mapa)

Doprava:
  • aktuálne informácie o dopravných spojeniach nájdete na https://imhd.sk/ba/planovac-cesty
    • do kolonky „Štart“ uveďte zastávku, z ktorej cestujete
    • do kolonky „Cieľ“ uveďte zastávku „Mliekárenská“
    •  do príslušných koloniek uveďte termín a čas cestovania
    •  kliknite na „vyhľadať“
    •  vo výsledku uvidíte vhodné dopravné spojenia a ich popis
  • Zo železničnej stanice (zastávka Hlavná stanica)
    •  trolejbus č. 71 (smer Dolné Hony, Čiližská), výstup na zastávke Trhovisko
    •  na zastávke Trhovisko nástup na trolejbus č. 49 (smer Ružová dolina, Mliekárenská), výstup na zastávke Mliekárenská
    •  zo zastávky Mliekárenská pešo do budovy COOP Jednota, Bajkalská 25, Bratislava
  • Z autobusovej stanice
    •  autobus č. 50 (smer Nové Mesto, Kukučínova), výstup na zastávke Trhovisko
    •  zo zastávky Trhovisko presun peso na zastávku Ružová dolina (cca 5min)
    •  zo zastávky Ružová dolina nástup na trolejbus č. 49 (smer Ružová dolina, Mliekárenská), výstup na zastávke Mliekárenská
  • Parkovanie: Zdarma v priľahlých uliciach na sídlisku za budovou (podľa dostupnosti) alebo platené parkovanie pred budovou COOP Jednota (4 eurá/deň) Vjazdy na platené parkoviská sú z Bajkalskej ul. a z Pažítkovej ul.

Organizátor

EDOS-PEM s.r.o., Tematínska 4, 851 05 Bratislava, IČO: 36287229, DIČ: 2022161768, IČ DPH: SK2022161768, IBAN: SK65 1100 0000 0026 2683 3636 Tatra banka Bratislava, Zapísaný Mestským súdom Bratislava III, oddiel s.r.o., vložka č. 39886/B. Firma EDOS-PEM s.r.o. je platiteľom DPH.


Vaša otázka
Titul / Meno / Priezvisko: *
Email: *
Vaša otázka: *