head-image-1.jpg head-image-2.jpg head-image-3.jpg

Inventarizácia majetku a záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k 31.12.2024 v súlade s aktuálnou legislatívou - Zaktualizovaný seminár

Organizátor: EDOS-SMART s.r.o.
Lektor: Ing. Ladislav ZAKHAR, PhD. -spoluautor legislatívy účtovníctva štátnej správy a samosprávy, dlhoročný špecialista na účtovníctvo verejného sektora
Dátum a forma seminára: 17.10.2024 - Online seminár

Seminár + diskusia + konzultačné stretnutie


Seminár je určený:

  • pre pracovníkov štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií
  • pre pracovníkov obcí,  VÚC a ich rozpočtových a príspevkových organizácií
  • pre pracovníkov štátnych účelových fondov
  • pre pracovníkov na rôznych stupňoch riadenia, ktorí zodpovedajú za proces inventarizácie
  • najmä pre ekonómov a účtovníkov, ale aj pracovníkov zodpovedných za dlhodobý majetok, zásoby, pohľadávky, záväzky v organizáciách a za vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
  • seminár je vhodný aj pre pracovníkov vykonávajúcich kontrolu na rôznych úrovniach - napr. kontrolór obce alebo kapitoly
  • pre nových zamestnancov ekonomických úsekov (účtovník, majetkár, ekonóm), ktorí cez inventarizáciu môžu spoznávať organizáciu, jej vzťahy s okolím a činnosti a využiť ich napríklad pri zostavení konsolidovanej účtovnej závierky
  • zamestnancov, ktorí majú na starosti nastavenie ekonomických informačných systémov

Cieľom seminára​ je
  • poskytnúť ucelený prehľad o procese inventarizácie od plánovania inventarizácie, cez zisťovanie skutočného stavu, porovnanie účtovného a skutočného stavu po zaúčtovanie výsledkov inventarizácie, aby zostavená individuálna účtovná závierka pravdivo a verne zobrazovala majetkovú a výnosovú situáciu účtovnej jednotky a inventarizácia poskytovala relevantné informácie pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky
  • poskytnúť odporúčania, ako efektívne zvládnuť proces inventarizácie pri dodržiavaní zákonných povinností
  • poukázať na najčastejšie chyby pri inventarizácií v záujme ich eliminácie
Obsah seminára​
 
Inventarizácia je jedna zo základných povinností účtovnej jednotky. Bez vykonania inventarizácie by účtovná jednotka nemala istotu, že účtovná závierka poskytuje verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a následne by nevedela poskytnúť relevantné podklady na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky.
 
K 1.1.2025 sa pripája ďalšia vlna organizácií do Centrálneho ekonomického systému. Potreba vyčistiť data, ktoré sa budú prenášať do nového informačného systému, je o to väčšia, aby v novom ekonomickom systéme mali istotu, že všetky zostatky sú správne a aby nebolo potrebné sa vracať do archivovaných rokov. Preto je vhodné priebežne čistiť údaje v ekonomických informačných systémoch, objasňovať položky, ku ktorým nie sú podklady k dispozícii a rozhodnúť o ich zúčtovaní, aby do nového ekonomického systému neboli prenesené chyby zo starých systémov.
 
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov vymedzuje len základné pravidlá pri vykonávaní inventarizácie, preto je potrebné v každej účtovnej jednotke stanoviť pravidlá inventarizácie. Proces inventarizácie sa väčšinou riadi najlepšou praxou (best practice), ktorá zahŕňa interné predpisy vo vzťahu k inventarizácii, inventarizačné komisie, časový harmonogram vykonania inventarizácie a pod.. Od 1.1.2023 majú organizácie štátnej správy a samosprávy povinnosť inventarizovať dlhodobý hmotný majetok každý rok.
 
Inventarizácia nezahŕňa len zistenie skutočného stavu a jeho porovnanie s účtovníctvom, ale aj posúdenie reálnosti oceňovania majetku a záväzkov, na ktoré sa veľmi často zabúda. Rezervy a opravné položky sú často pri audite konsolidovanej účtovnej závierky vyhodnotené ako nedostatočne vytvorené, preto im treba venovať väčšiu pozornosť.
 
Nakoľko inventarizácia je komplexný proces, ktorý je kontrolovaný všetkými kontrolnými orgánmi, účastníci budú upozornení na najčastejšie chyby, ktoré sa vyskytnú pri inventarizácii ako aj pri účtovaní konkrétnych druhov majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
 
Inventarizácia pomáha aj pri zostavení konsolidovanej účtovnej závierky, keď sa identifikujú zostatky účtov vo vzťahu ku konsolidovanému celku, čo prispieva k urýchleniu a zjednodušeniu procesu zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky.
 
Program seminára​ 
  • Vymedzenie inventarizácie, právna úprava inventarizácie - zákon o účtovníctve a povinnosti vyplývajúce v súvislosti s vykonaním inventarizácie (zistenie skutočného stavu, inventúrny zápis, inventarizačný súpis...)
  • Inventúra a inventarizácia - zistenie skutočného stavu a porovnanie s účtovným stavom
  • Proces inventarizácie - najlepšia prax pri vykonaní inventarizácie - vytvorenie časového harmonogramu, inventarizačné komisie, obsah internej smernice na výkon inventarizácie
  • Zaúčtovanie účtovných prípadov vyplývajúcich z inventarizácie
  • Posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov v účtovníctve - tvorba rezerv a opravných položiek k majetku
  • Spôsob vykonania inventarizácie jednotlivých súčastí majetku a záväzkov - dlhodobý majetok, zásoby, finančné prostriedky, pohľadávky a záväzky, transferové vzťahy, opravné položky, rezervy, časové rozlíšenie
  • Diskusia a riešenie Vašich otázok

Organizačné pokyny

Otázky k prednášanej problematike si môžete pripraviť vopred a zaslať nám ich - my ich postúpime lektorovi a budú zodpovedané v rámci prednášky. Môžete ich však klásť lektorovi priamo počas konania online seminára formou chatu.  

Technické požiadavky:

  • Počítač alebo mobilný telefón (s operačným systémom Android, iOS alebo Windows) alebo tablet
  • Stabilné internetové pripojenie
  • Prehrávanie zvuku - reproduktory prip. slúchadlá
  • Online semináre budú realizované prostredníctvom videokonferenčnej platformy Zoom (www.zoom.us). Pripojenie si môžete otestovať vopred na https://zoom.us/test
  • Bližšie technické informácie ku konkrétnemu online semináru (link, prihlasovacie údaje, . . . ) Vám budú poskytnuté 2 dni pred jeho realizáciou spolu s odborným materiálom
  • V prípade technických otázok neváhajte kontaktovať Ing. Petra Ondráška (peter.ondrasek@edospem.sk, 0908 951 026)
​Online seminár je určený len pre prihlásených účastníkov (prostredníctvom webovej stránky, mailom, telefonicky . . . ). Objednávateľ nie je oprávnený sprístupniť seminár iným, než prihláseným osobám.

Informácie a technická podpora:

Ing. Peter Ondrášek - mobil: 0908 /951 026  e-mail: peter.ondrasek@edospem.sk  

Prihlásiť sa na seminár môžete

  • vyplnením a zaslaním elektronickej prihlášky (vid nižšie - vyplniť prihlášku)
  • vyplnením prihlášky, ktorá je súčasťou prílohy seminára (viď nižšie - stiahnuť prihlášku), a zaslaním
    • poštou
    • e-mailom
  • telefonicky
(Všetky kontaktné údaje sú uvedené v sekcii "Kontakt")

Cena a informácie k platbe

Prosíme o dodržanie kritérií uvedených v tabuľke
 
Cena s DPH/účastník  IBAN Dátum splatnosti Variabilný symbol Špecifický symbol Konštantný symbol
najskôr najneskôr
98,- EUR SK65 1100 0000 0026 2683 3636 1.10.24 17.10.24 171024 Vaše IČO 0308
 

Časový program seminára

8:30 - 8:50 hod.: online prezencia a pripojenie do virtuálnej miestnosti
8:50 - 9:00 hod.: Informácie pre účastníkov seminára online formou
9:00 - 10:30 hod.:  1. časť online seminára 
10:30 - 10:45 hod.:  Prestávka
10:45 - 12:00 hod.: 2. časť online seminára
12:00 - 12:45 hod.: Prestávka na obed
12:45 - 14:00 hod.: 3. časť online seminára
 
V cene sú zahrnuté výdavky na organizačné a technické zabezpečenie seminára - online prenos, pracovné materiály, videozáznam, Certifikát o absolvovaní seminára a ďalšie režijné náklady. 
 
Poplatok uhraďte na číslo IBAN s dátumom splatnosti v intervale uvedenom v tabuľke.

Prihlásenie na seminár je záväzné. V prípade neúčasti na seminári bez predošlého odhlásenia Vám bude účtovaná celková suma účastníckeho poplatku. Ak sa seminára nemôžete zúčastniť, seminára sa môže zúčastniť Váš náhradník.
 
V prípade organizačných zmien budú prihlásení účastníci informovaní vopred na kontaktné údaje, ktoré poskytli organizátorovi pri prihlasovaní.
 
V zmysle ochrany autorských práv a ochrany osobnosti nie je možné zo seminára realizovať obrazové a zvukové záznamy.

Miesto konania seminára

Online seminár

Organizátor

EDOS-SMART, s.r.o., Tematínska 4, 851 05 Bratislava, IČO: 50288334, DIČ: 2120264454, IBAN: SK02 1100 0000 0029 4202 6764, Číslo účtu: 2942026764/1100 Tatra banka Bratislava, Zapísaný Mestským súdom Bratislava III, oddiel s.r.o., vložka č. 110936/B. Firma EDOS-SMART, s.r.o. nie je platiteľom DPH.


Vaša otázka
Titul / Meno / Priezvisko: *
Email: *
Vaša otázka: *