Inventarizácia majetku a záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k 31.12.2024 v súlade s aktuálnou legislatívou - Zaktualizovaný seminár
Organizátor: EDOS-SMART s.r.o.
Lektor: Ing. Ladislav ZAKHAR, PhD. -spoluautor legislatívy účtovníctva štátnej správy a samosprávy, dlhoročný špecialista na účtovníctvo verejného sektora
Videozáznam
Seminár + diskusia + konzultačné stretnutie
Seminár je určený:
- pre pracovníkov štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií
- pre pracovníkov obcí, VÚC a ich rozpočtových a príspevkových organizácií
- pre pracovníkov štátnych účelových fondov
- pre pracovníkov na rôznych stupňoch riadenia, ktorí zodpovedajú za proces inventarizácie
- najmä pre ekonómov a účtovníkov, ale aj pracovníkov zodpovedných za dlhodobý majetok, zásoby, pohľadávky, záväzky v organizáciách a za vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
- seminár je vhodný aj pre pracovníkov vykonávajúcich kontrolu na rôznych úrovniach - napr. kontrolór obce alebo kapitoly
- pre nových zamestnancov ekonomických úsekov (účtovník, majetkár, ekonóm), ktorí cez inventarizáciu môžu spoznávať organizáciu, jej vzťahy s okolím a činnosti a využiť ich napríklad pri zostavení konsolidovanej účtovnej závierky
- zamestnancov, ktorí majú na starosti nastavenie ekonomických informačných systémov
Cieľom seminára je
- poskytnúť ucelený prehľad o procese inventarizácie od plánovania inventarizácie, cez zisťovanie skutočného stavu, porovnanie účtovného a skutočného stavu po zaúčtovanie výsledkov inventarizácie, aby zostavená individuálna účtovná závierka pravdivo a verne zobrazovala majetkovú a výnosovú situáciu účtovnej jednotky a inventarizácia poskytovala relevantné informácie pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky
- poskytnúť odporúčania, ako efektívne zvládnuť proces inventarizácie pri dodržiavaní zákonných povinností
- poukázať na najčastejšie chyby pri inventarizácií v záujme ich eliminácie
Obsah seminára Inventarizácia je jedna zo základných povinností účtovnej jednotky. Bez vykonania inventarizácie by účtovná jednotka nemala istotu, že účtovná závierka poskytuje verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a následne by nevedela poskytnúť relevantné podklady na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky. K 1.1.2025 sa pripája ďalšia vlna organizácií do Centrálneho ekonomického systému. Potreba vyčistiť data, ktoré sa budú prenášať do nového informačného systému, je o to väčšia, aby v novom ekonomickom systéme mali istotu, že všetky zostatky sú správne a aby nebolo potrebné sa vracať do archivovaných rokov. Preto je vhodné priebežne čistiť údaje v ekonomických informačných systémoch, objasňovať položky, ku ktorým nie sú podklady k dispozícii a rozhodnúť o ich zúčtovaní, aby do nového ekonomického systému neboli prenesené chyby zo starých systémov. Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov vymedzuje len základné pravidlá pri vykonávaní inventarizácie, preto je potrebné v každej účtovnej jednotke stanoviť pravidlá inventarizácie. Proces inventarizácie sa väčšinou riadi najlepšou praxou (best practice), ktorá zahŕňa interné predpisy vo vzťahu k inventarizácii, inventarizačné komisie, časový harmonogram vykonania inventarizácie a pod.. Od 1.1.2023 majú organizácie štátnej správy a samosprávy povinnosť inventarizovať dlhodobý hmotný majetok každý rok. Inventarizácia nezahŕňa len zistenie skutočného stavu a jeho porovnanie s účtovníctvom, ale aj posúdenie reálnosti oceňovania majetku a záväzkov, na ktoré sa veľmi často zabúda. Rezervy a opravné položky sú často pri audite konsolidovanej účtovnej závierky vyhodnotené ako nedostatočne vytvorené, preto im treba venovať väčšiu pozornosť. Nakoľko inventarizácia je komplexný proces, ktorý je kontrolovaný všetkými kontrolnými orgánmi, účastníci budú upozornení na najčastejšie chyby, ktoré sa vyskytnú pri inventarizácii ako aj pri účtovaní konkrétnych druhov majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Inventarizácia pomáha aj pri zostavení konsolidovanej účtovnej závierky, keď sa identifikujú zostatky účtov vo vzťahu ku konsolidovanému celku, čo prispieva k urýchleniu a zjednodušeniu procesu zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky. Program seminára
- Vymedzenie inventarizácie, právna úprava inventarizácie - zákon o účtovníctve a povinnosti vyplývajúce v súvislosti s vykonaním inventarizácie (zistenie skutočného stavu, inventúrny zápis, inventarizačný súpis...)
- Inventúra a inventarizácia - zistenie skutočného stavu a porovnanie s účtovným stavom
- Proces inventarizácie - najlepšia prax pri vykonaní inventarizácie - vytvorenie časového harmonogramu, inventarizačné komisie, obsah internej smernice na výkon inventarizácie
- Zaúčtovanie účtovných prípadov vyplývajúcich z inventarizácie
- Posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov v účtovníctve - tvorba rezerv a opravných položiek k majetku
- Spôsob vykonania inventarizácie jednotlivých súčastí majetku a záväzkov - dlhodobý majetok, zásoby, finančné prostriedky, pohľadávky a záväzky, transferové vzťahy, opravné položky, rezervy, časové rozlíšenie
- Diskusia a riešenie Vašich otázok
Organizačné pokyny:
Kúpu videozáznamu môžete zrealizovať: - cez webovú stránku - v spodnej časti „Vaša otázka“ vpíšte do príslušnej časti Vaše meno a priezvisko a e-mail. V časti Vaša otázka vpíšte IČO, DIČ, IČ DPH, Názov a sídlo organizácie, zaškrtnite „nie som robot“ a odošlite
- cez mail – zaslaním e-mailovej správy na prihlasky@edospem.sk . Prosím uveďte Vaše údaje (Vaše meno a priezvisko, e-mail a telefonický kontakt, IČO, DIČ, IČ DPH, Názov a sídlo organizácie ) a videozáznam Inventarizácia majetku a záväzkov
- telefonicky - na t.č. 0908 957 812
- Na e-mail Vám bude zaslaná faktúra, ktorú Vás prosíme uhradiť
- Po prijatí platby Vám budú formou e-mailovej správy poskytnuté informácie k sprístupneniu videozáznamu.
V prípade otázok, dotazov nás neváhajte kontaktovať: telefonicky na t.č.: 0908 951 026, 0908 957 812 alebo e-mailom na e-mailovú adresu info@edospem.sk Prajeme Vám príjemné sledovanie :)
Cena a informácie k platbe
Prosíme o dodržanie kritérií uvedených v tabuľke
Cena/osoba | IBAN | Špecifický symbol | Konštantný symbol |
75,- EUR | SK02 1100 0000 0029 4202 6764 | Vaše IČO | 0308 |
Poplatok uhraďte na číslo IBAN s dátumom splatnosti uvedenej vo faktúre.
V zmysle ochrany autorských práv a ochrany osobnosti nie je možné zo seminára realizovať obrazové a zvukové záznamy.
Miesto konania seminára
Videozáznam
Organizátor
EDOS-SMART, s.r.o., Tematínska 4, 851 05 Bratislava, IČO: 50288334, DIČ: 2120264454, IBAN: SK02 1100 0000 0029 4202 6764, Číslo účtu: 2942026764/1100 Tatra banka Bratislava, Zapísaný Mestským súdom Bratislava III, oddiel s.r.o., vložka č. 110936/B. Firma EDOS-SMART, s.r.o. nie je platiteľom DPH.